در اين وبلاگ


مشاوره مامایی جوانه|مشاوره تلفنی مامایی و بارداری|Midwifery Consulting by phone

سلام؛ به وبسایت ما خوش آمدید،

گروه مشاوره مامایی جوانه در نظر دارد به جهت بالا بردن اطلاعات «بهداشتی-مامایی» شما دختران امروز و مادران فردا گام هایی را با کمک شما دوستان بردارد.

تلاش ما بر این است که اطلاعات ارائه شده در عین جامع و به روز بودن، بر روی نکات کاربردی موضوع تاکید داشته و از آوردن اسامی و اصطلاحات صرفا تخصصی اجتناب شده است.

هم چنین بخش مشاوره مامایی آنلاین، آماده پاسخگویی به سوالات شماست.

در صورت تمایل از طریق منوها و کادرهای بالای سایت، وارد اینستاگرام و تلگرام ما شده و مطالب بیشتری را ملاحظه نمایید.

مشاوره مامایی تلفنی:

9092305629 (از تلفن ثابت و در تهران)

9099071174 (از تلفن ثابت و در سراسر کشور)

کریمی؛ کارشناس مامایی

آخرین نظرات


 مشاوره مامایی تلفنی




اصول شیردهی صحیح چیست؟

دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱ ب.ظ

اگر زمان ترخیص از بیمارستان پزشک کودک‌تان به شما در مورد چک کردن‌های مکرر چیزی نگفته و اگر در دو روز اول با نشانه مشکوکی روبه‌رو نشده‌اید، می‌توانید تا روز سوم پس از تولد برای چک کردن دوباره وضعیتش توسط پزشک اطفال صبر کنید. ‌

بهتر است تماس ابتدایی بین مادر و فرزند در اتاق زایمان انجام پذیرد. به همین دلیل شاید بهتر این باشد که زایمان طبیعی را انتخاب کنید یا اگر چاره‌ای جز سزارین ندارید، بی‌حسی را به جای بی‌هوشی کامل انتخاب کنید تا هوشیاری در آغوش کشیدن نوزادتان به محض تولدش را داشته باشید.       

شیر دهی را از اولین ساعات بعد از زایمان شروع کنید

بروز تاخیر در ارتباط بین مادر و نوزاد ممکن است به تکامل نوزاد و توانایی مادر در مراقبت از کودک لطمه وارد کند. بهتر است در صورتی‌که شرایط مادر اجازه می‌دهد اولین شیردهی از سینه مادر در نیم‌ساعت اول پس از تولد صورت گیرد

. قطعا شیر مادر بهترین شیر برای تغذیه نوزادان است پس اگر دلیلی برای قطع شیردهی وجود ندارد از شیر خشک استفاده نکنید.

آغوزی که در اولین شیردهی از سینه مادر بیرون می‌آید، مایع زردرنگ غلیظی است که پروتئین زیاد و چربی کمتری در مقایسه با شیر بعدی مادر دارد و خوردنش می‌تواند نوزاد را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها واکسینه کند.

مقدار شیر شما بستگی به تقاضای کودک‌تان دارد پس تا می‌توانید با افزایش دفعات شیردهی به افزایش آن کمک کنید. با این حال اگر با رعایت تمامی این نکات باز دچار کمبود شیر بودید، می‌توانید با دستور پزشک از قرص‌ها یا قطره‌های شیرافزا و پودر‌های خاص برای افزایش شیرتان استفاده کنید. مایعات آب وچای کم رنگ ده دقیقه قبل از اقدام به شیر دهی در افزایش شیر کمک میکند

میزان تقاضای شیر از سوی نوزاد به میل و تحمل او بستگی دارد، پس بهتر است از تغذیه ساعتی و بدون توجه به میل نوزاد خودداری کنید و اجازه دهید فرزندتان هر زمان که گرسنه شد تغذیه شود.

هنگام شیردهی نوزاد را حداقل به مدت پنج دقیقه زیر هر سینه قرار دهید و صبور باشید چراکه یک شیردهی کامل در دو وعده حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.
از  هر دوپستان به نوبت شیر بدهید

روی زخم سینه شیر بمالید

دقت کنید موقع شیردهی تمام هاله قهوه‌ای‌رنگ سینه در دهان نوزاد باشد. این امر علاوه بر افزایش مقدار شیر شما از ترک و زخم سینه‌تان هم جلوگیری می‌کند.

اگر سینه شما زخم است بعد از شیردهی مقداری از شیر را روی آن بمالید یا طبق نظر پزشک از پمادهای مخصوصی که نیاز به شست‌وشو ندارد استفاده کنید.

بعد از هر بار شیردادن سینه را خشک کنید وفقط با آب ساده بدون صابون بشویید
از دوش آب گرم برای تخلیه سینه ها کمک بگیرید

مقدار شیر شما هیچ ربطی به ارث‌تان ندارد پس به حرف‌های دیگران توجه نکنید و از ابتدا روی مشکلات احتمالی تمرکز نکنید.

استراحت کافی داشته باشید و مصرف مایعات را فراموش نکنید. برای افزایش شیر مهم‌ترین عامل تغذیه خوب مادران و نوشیدن روزانه 8 تا12 لیوان مایعات است. در صورتی‌که نوزاد به پروتئین گاوی حساسیت نداشته باشد شیر یا دوغ می‌تواند پایه اصلی رژیم شما باشد و آبمیوه طبیعی و حتی غذاهای خورشی و مایع هم می‌تواند به شما کمک قابل توجهی کند. گذشته از این در این هفته تا می‌توانید نگران کارهای خانه نباشید و از استرس دوری کنید.